Research Trends On Public Service Quality In The World: Blibliometric Analysis

Main Article Content

Maria Immaculata Yovita Adventy
Dhiya Alfiyah Tarizah
Adellah
Rahmat Rafinzar

Abstract

Indonesia ranks 82nd out of 176 countries in public service quality, highlighting serious issues in service delivery. Despite extensive research on this matter, the implementation of findings remains low, indicating inadequate attention from stakeholders. This article aims to analyze research trends on public service quality from 1969 to 2023 using bibliometric analysis of Scopus data, visualized with VOS viewer 1.6.20 to identify under-researched topics. Results show that research on public service quality emerged in 1969, peaking in 2019 and 2021 with 55 studies. Involving 86 countries, Indonesia ranks highly in research output. Topics with insufficient research include consumer satisfaction, service quality, facilities, empowerment, oversight, and control. Hence, government, academia, and researchers need to prioritize addressing critical issues in public service.

Article Details

Section
Articles

References

Aldina, R. S. (2023). Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik Melalui Mal Pelayanan Publik Kota Yogyakarta. Wacana Paramarta: Jurnal Ilmu Hukum, 22(2), 61-.

Anton, E. E. (2023). Persepsi Kualitas Layanan Bus Rapid Transit di Kota Makassar: Perspektif Gender dalam Konteks Transportasi Umum. Journal of Applied Civil and Environmental Engineering, 3(1): 62.

Apriyani, Y. (2023). Kualitas Pelayanan Administrasi Di Desa Sabah Balau. Jurnal Progress Administrasi Publik, 3(1), 17–23.

Aras, G., & Crowther, D. (2009). Corporate sustainability reporting: a study in disingenuity. Journal of Business Ethics, 87, 279–288.

Ardita, Ulfa. 2023. “Mal Pelayanan Publik: Perbaikan Pelayanan Publik.” Geotimes. https://geotimes.id/opini/mal-pelayanan-publik-perbaikan-pelayanan-publik/ (July 8, 2024).

Arif, L., & Afrita, K. I. (2023). Implementasi E-Government Melalui Klampid New Generation (KNG) Pada Pelayanan Administrasi Kependudukan Pindah Keluar Antar Kota/Kabupaten Atau Provinsi Di Kota Surabaya. Https://Zenodo.Org/Record/8405787.

Asmarianti, A. (2023). Perancangan Standar Operasional Prosedur (Sop) Dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Pada Kantor Kelurahan Maccini Sombala Kota Makassar. Jurnal Administrasi Terapan, 1(1), 89–106

Bangsu, T. (2022). Implementasi Kebijakan Pelayanan Bidang Sosial Terkait Penanganan Masalah Gangguan Jiwa. Jurnal Borneo Akcaya, 8(1), 35–46.

Brown, D. L., Guidry, R. P., & Patten, D. M. (2009). Sustainability reporting and perceptions of corporate reputation: An analysis using fortune. Emerald Group Publishing Limited, Vol. 4, 83–104.

Cairney, P. (2019). Understanding public policy: theories and issues. Bloomsbury Publishing, Vol. 2.

Dwianto, A., & Purwanggono, B. (2023). Analisis Prespektif Pengguna Terhadap Kualitas Pelayanan Pada Kantor Layanan Publik. Industrial Engineering Online Journal, 12(4).

Gusnita, A., Kartika, T., & Wardhana, Y. (2023). Studi Evaluasi Kebijakan BPJS Kesehatan (Ditinjau dari Layanan Publik dan Persepsi Masyarakat di RSUD A. Yani Kota Metro). Sawala: Jurnal Administrasi Negara, 11(2), 278–88.

Iqbal, M., Lubis, M., Nasution, Z. A., Syabatullah, S., & Gunawan, G. (2024). Implementasi Good Corporate Governance Dalam Upaya Peningkatan Layanan Publik Sektor Imigrasi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(1), 68–75.

Irma, A. (2022). Kualitas Layanan Surat Keterangan Tidak Mampu di Kantor Kelurahan Talise Kecamatan Mantikulore Kota Palu. Jurnal Multidisiplin Madani, 2(6): 2675

Lewison, G., & Markusova, V. (2011). Female Researchers in Russia: Have They Become More Visible Akademiai.Com, 89(1), 139–52.

Nainggolan, E. U. (2020). Kondisi Layanan Publik di Indonesia. Kementerian Keuangan Republik Indonesia. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kanwil-kalbar/baca-artikel/13189/Quo-Vadis-Layanan-Publik-Indonesia.html#:~:text=Menurut The Global Economy tahun,Belanda%2C Swedia%2C dan Jerman

Nawangsari, A. T., Junjunan, M. I., & Mulyono, R. D. A. P. (2020). Sustainability Reporting: Sebuah Analisis Bibliometrik Pada Database Scopus. Journal of Applied Accounting and Taxation, 5(2), 137-157.

Prakoso, B. B., Hartati, S. C. Y., & Wahyudi, A. R. (n.d.). Analisis Mutu Layanan Berdasarkan Kepuasan Mahasiswa Fakultas Ilmu Olahraga.

Pottiro. PU Terburuk dalam Pelayanan Publik. (2013). https://pattiro.org/2013/07/pu-t-erburuk-dalam-pelayanan-publik/

Rahman, F., & Purwati, E. (2023). Peran Birokrasi Dalam Meningkatkan Kualitas Layanan Front Office Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Kantor Badan Kepegawaian Dan Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Kota Palangka Raya. Jurnal Sociopolitico, 5(1), 1–7.

Reswari, A. A. (2023). Efektivitas E-Wom Dalam Memprediksi Minat Berkunjung Ke Kota Pontianak. Jurnal Borneo Akcaya, 9(2), 112–122.

Rostiany, Y., & Tjandra, E. (2022). Analisis Bibliometrik Studi Perkembangan Metode Service Quality pada Database Google Scholar Menggunakan Vosviewer (Studi Literatur Tahun 2016–2020). SMATIKA JURNAL: STIKI Informatika Jurnal, 12(01), 85–93.

Semil, N. (2018). Pelayanan Prima Instansi Pemerintah. Surabaya: Prenadamedia Group.

Silvia, F., & Syahbudi, M. (2023). Tantangan Dan Peluang: Peran Ekonomi Dalam Peningkatan Pelayanan Publik. Triwikrama: Jurnal Ilmu Sosial, 1(12), 91–100.

Suardika, I. B., & Indriani, S. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Administrasi Akademik tentang Kepuasan Mahasiswa. Jurnal Flywheel, 14(1), 29–33.

Subarsono, A. G. (2022). Analisis Kebijakan Publik Konsep, Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sumarsono, R. B., Maisyaroh, M., & Kusumaningrum, D. E. (2021). Pengaruh Tingkat Kualitas Layanan, Faktor Kepuasan, dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Mahasiswa. Ilmu Pendidikan. Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 6(1), 43–52.

Taufik, M. T., & Hajar, S. (2023). Analisis Kualitas Pelayanan Penerbitan E-KTP melalui Aplikasi LAKSE pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Batam. Jurnal Kolaboratif Sains, 6(5), 453–468.

Tranfield, D., Denyer, D., & Smart, P. (2003). Towards a methodology for developing evidence‐informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), 207–222.

Waliyuddin, Y., Afdal, M., Hamzah, M. L., & Fronita, M. (2023). Analisis Kualitas Layanan E-Commerce Menggunakan Metode E-Servqual Dan Zone Of Tolerance. JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 10(2), 579–588.

Yawan, H., dkk. (2024). Pengaruh Strategi Harga dan Kualitas Layanan dengan Preferensi Pembelian Pelanggan di Platform E-commerce Shopee. Maeswara: Jurnal Riset Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 2(1), 197–208

DB Error: Unknown column 'Array' in 'where clause'