CONSUMER SATISFACTION OF HORTIKULTURAL PLANT SEEDS IN MSMEs WANA AGRO LESTARI AT PONTIANAK

Main Article Content

dewi kurniati
Zakaria Yahya
Anita Suharyani

Abstract

Competition in trade cannot be avoided by every MSMEs actor. Problems that occur in sales and purchases that are influenced by certain factors cause problems in customer satisfaction. The population in this study are consumers from MSMEs Wana Agro Lestari Pontianak City. The results of the study show that in general, consumers of MSMEs Wana Agro Lestari feel fast about purchasing horticultural plant seeds. There is a significant relationship between consumer characteristics and consumer satisfaction at the Wana Agro Lestari MSMEs in Pontianak City.

Article Details

Section
Articles

References

Anggita, M., & Trenggana, A. F. M. (2020). Pengaruh Customer Engagement Dan E-Service Quality Terhadap Niat Beli Ulang Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Mediator. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan, 5(1), 83–99.

Arisandi, R., & Ngatno. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Melalui Kepuasan Pelanggan Toko Buku Toga Mas Semarang. Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 6(3), 544–554.

Astuti, T. K., Mardiningsih, D., & Satmoko, S. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Jumlah Pembelian Bibit Cabai Di Usahatani Pembibitan Desa Sumberejo Kecamatan Ngablak Kabupaten Magelang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA), 3(4), 701–709.

Dharmawansyah, I. (2013). Pengaruh Experiential Marketing Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Pada Rumah Makan Pring Asri Bumiayu). Management Analysis Journal, 2(2), 1–10.

Ginting, L. N., Lubis, W., & Intan, D. R. (2020). Karakteristik Petani Dan Kontribusi Konsep Agrowisata Terhadap Pendapatan Petani Jeruk Di Kabupaten Karo. Jurnal Agribisnis Dan Agrowisata, 9(3), 314–325.

Hikmah, D. N., Effendy, & Rauf, R. A. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Buah Naga (Hylocereus Costaricensis) Di Kota Palu. E-J. Agrotekbis, 5(5), 579–585.

Hilman, Y. (2014). Peningkatan Daya Saing Hortikultura Berbasis Inovasi Teknologi. Jurnal Daya Saing Pertanian, 1(1), 131–146.

Kaplale, R. (2011). Analisis Tingkat Usahatani Kakao (Theobrama Cacaco L) Studi Kasus Di Desa Latu Kecamatan Amalatu Kabupaten Seram Bagian Barat. Jurnal Ilmiah Agribisnis Dan Perikanan (Agrikan Ummu-Ternate), 4(2), 60–68.

Maria, M., & Anshori, M. Y. (2013). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan TerhadaP Kepuasan Konsumen King Cake. JURNAL MANAJEMEN TEORI DAN TERAPAN, 6(1), 1–9.

Normasari, S., Kumadji, S., & Kusumawati, A. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan, Citra Perusahaan Dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 6(2), 1–9.

Nurliza. (2019). Metode Kuantitatif Bisnis Analisis Pengambilan Keputusan. IAIN Pontianak Press.

Pitaloka, D. (2017). Hortikultura: Potensi, Pengembangan Dan Tantangan. Jurnal Teknologi Terapan: G-Tech, 1(1), 1–4.

Rahayu, E. (2020). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen T-Mart Express Indonesia. Jurnal Manajemen Strategi Dan Aplikasi Bisnis, 3(1), 1–10.

Sari, S. M., Mukson, & Nurfadillah, S. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Produk Hortikultura Di Pasar Bandung Pascarelokasi, Kabupaten Semarang. MAHATANI, 5(1), 186–200.

Sukarmen, P., Sulastro, A., & Wulandari, D. (2013). Analisis Pengaruh Inovasi Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Dengan Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Intervening Pada Produk Gula Pasir Sebelas (Gupalas) Pabrik Gula Semboro PT Nusantara XI (Persero). Jurnal Ekonomi Akuntansi Dan Manajemen, 12(2), 64–79.

Sumartini, L. C., & Tias, D. F. A. (2019). Analisis Kepuasan Konsumen Untuk Meningkatkan Volume Penjualan Kedai Kopi Kala Senja. JURNAL E-BIS, 3(2), 111–118.

Tangkulung, C. M. (2015). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Atribut Sayuran Organik DI Hypermart Manado. In Cocos, 6(14), 1–25.

Tjiptono, F., & Diana, A. (2019). Kepuasan Pelanggan (Konsep Pengukuran Dan Strategi). Andi